Opposite Marshiangdy hotel

(Close to Vishaly hotel), Thamel, Kathmandu,

פִּינוּק

חינוך מפנק באופן מוגזם בונה דמות אנוכית המביטה על כל העולם במבט שאינו תואם מציאות. כשהדברים מגיעים מתוך רצון אדיר להשלים חסכים אישיים ומתן פיצוי עצמי, הרי שיש לבלום את המהלך בעודו באיבו.

רבים הם ההורים המצויים רוב זמנם בעולם התיקון . . . הם חיים בצורך המתמיד לפצות את עצמם על חסכים המצויים עמוק בנבכי נפשם ואשר אותם הם נושאים שנים רבות ומיוסרות. כן ! הם חזרו תמיד מבית הספר עם הילקוט על כתפיהם ולעולם הם לא יניחו לצאצאיהם לסחוב את משאו הכבד של הילקוט , הם יישאו בעול בעוד שילדם יפסע לו בשלוות נפש מזהירה. . . הם לא יניחו לילדיהם לשטוף כלים עם תום הארוחה והם יעשו הכול כדי שעולמם הילדותי יהיה גדוש חלומות וורודים וגם כשהילד יאמר להם דבר מה העשוי להיחשב בבתים אחרים כחוצפה, הם ימהרו להחשיב זאת כעוד הברקה מיני רבות וכך הולך וגדל לו דור של נסיכים אשר לא עצבום הוריהם מעולם וכל העולה על רוחם מוגשם עוד בטרם הצטנן לו הבל פיהם . . . דרכי הֶרגל המטביעים חותמם מהינקות ולמשך כל ימי חייו של האדם כשגם כשעולה במחשבתו השאיפה לתקן הוא לא ממש תמיד מוצא את הדרך לבצע זאת. ההבנה הפנימית המלווה אותו מרגעיו הראשונים בעולם היא שכל העולם שר לו ורק לו שירה והכול נברא לכבודו בלבד.

חינוך מפנק באופן מוגזם בונה דמות אנוכית המביטה על כל העולם במבט שאינו תואם מציאות ובאופן שכזה מתנהלים להם כל חייו, הוא פשוט אינו מורגל לשמוע את המילה 'לא'. וכשסוף כל סוף פוקעת לה סבלנותם של ההורים הוא מיד ישחרר מספר הצהרות ובהן הוא יודיע כי הוא בעל הבית לעצמו ואין הוא כלל קשור אליהם ומעתה הוא בכלל מסתדר לבדו ללא כל סיוע מצידם . . . אין בדברים הנכתבים כאן כדי לשלול מתן תחושה טובה לילדים ולפנק במידה נכונה וראויה, אלא שכשהדברים מתחילים להיכנס אל תוך תבנית עשייה הפורצת אל חלל העולם מתוך רצון אדיר להשלים חסכים אישיים ומתן פיצוי עצמי, הרי שיש לבלום את המהלך בעודו באיבו.

פעמים לא מעטות נבנים תאים זוגיים כשרק לאחר הנישואין מבחין אחד מבני הזוג באופן התנהגותו החריגה  של השותף הטרי ובמקרים מסויימים מעדיפים בני הזוג ליישר קו ולחבור אל מסע אינסופי המיועד להנחיל לבן הזוג באופן מתמיד את תחושת הבלעדיות על הצדק בעולמם המשותף. יש גם מקרים בהם בן הזוג הקולט את מצבו החדש פותח במלחמת עולם במטרה מוצהרת 'ליישר את הגיבנת' של בן הזוג. דבר המביא לידי עוגמת נפש לא מעטה ואשר תוצאותיה אינם ידועים מראש כמו כן גם הזמן  והכוחות שהיא תגבה מהם.

הדרך השלישית היא דרך האמצעית, לא לחלוק ולא להתנגד לכלום בראשית הדרך. להסביר פנים ולהראות נכונות לשיתוף רעיוני ומעשי ותוך כדי חיים משותפים לנווט בחכמה אל עבר מסקנות ראויות, לנצל כל מיני אירועים מזדמנים ולהוביל אל מסקנות בעלות הגיון ברור, אולם לעולם לא לתת מנת יתר, כל דבר בעתו ובזמנו באופן שיתקבל על הדעת ועד לרגע בו יפנים בן הזוג כי ישנן עוד אמיתות בחיי היום יום השונות בתכלית השינוי מן האמת המלווה אותו עד לרגע זה. מנקודה זו ואילך תחל עליה הדרגתית אשר תביא לבסוף אל חיים איכותיים ומועילים .


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

מערכת האתר

השאירו תגובה