Opposite Marshiangdy hotel

(Close to Vishaly hotel), Thamel, Kathmandu,

אישון

מאבק איתנים על מיקומה של נקודה, נראה כי כל הקדמה אחרת אינה תופסת כלל, שאין כאן כל מקום להסברים מפולפלים. למעשה כל אחד מהצדדים נאחז בקרנות המזבח כאילו כל עתיד עולמו תלוי במיקומה של נקודה זעירה אחת, הייתה או לא הייתה?

איש קטן המצוי בהיחבא בלב כל מבוגר ובעת מבחן פורץ לו האישון ומנהל מאבקים המזכירים לכל צופה מהצד של ילדים קטנים בגן הילדים. כל אדם שואף אל האמת שלו תוך היצמדות לסולם ערכים אישי או כללי לכל אחד ישנם כללי חיים שלאורם הוא הולך ומנווט את חייו הידע הפנימי שלו משמש כמצפן בעת הצורך ומסייע לו להגיע אל חוף מבטחים בייחוד בעת שסערה מתרגשת להתנפץ על סלעי חופו המבוצר. לא קשה כלל להיסחף אל יומרנותו של האחר, קל מאוד ולעיתים די לה לתשובה שאינה מפוקחת או ממוקדת ושאינה במקומה על מנת שנעבור ממעמד בלתי תלוי למעמד של מעורבות עד מעבר לצוואר במערבולת רגשות גועשת ובלתי נשלטת. קל מאוד להגיע לנקודות רתיחה שאין איש יודע מהיכן הן החלו את דרכן אל פסגת הר הגעש, אולם כשהן מצויות שם בפסגה חשוב שנדע כיצד לכלכל את צעדנו בחכמה ובתבונה. מספרים על אדם אשר נצפה כשהוא כותב מכתב באותיות גדולות ביותר, משנשאל לפשר הדבר הוא ענה, "אני כותב מכתב לדודי הזקן שהוא חרש…" לכל חלק בחיים יש את הכלים הייחודיים לשם מתן מענה הולם  והכלי הטוב ביותר למסרים המועברים אלינו ברמת קול החורגת מגבולות הנורמה, הוא השקט בבחינת 'מענה רך ישיב חמה' ולעיתים עדיפה אף שתיקה מוחלטת כמענה. ברגע שנגביה את קולנו יעורר הדבר את כלי הרגש של בעל הקול המוגבר ויגרמו לו להגביר עוצמה עד לנקודה בה הוא יחוש כי ידו על העליונה. האישון הקטן החבוי בכל אדם בא לידי ביטוי בכל תחומי החיים הדבר בולט מאוד בתרבות הנהיגה בכביש שם כשנהג עוקף את חברו ממהר הלה לסחוט את דוושת הגז ולעקוף בכל מחיר ויהא המחיר יקר ככל שיהא ובלבד שהנהג החצוף יבוא על שכרו בבחינת 'ביומו תיתן שכרו'… הדבר בא לידי ביטוי גם בחיי הזוגיות, חיים שביסודם נועדו לשיתוף פעולה מלא מתוך הדדיות וכבוד. אולם משנכנס רצון הווכחנות והעליונות אל תוך אווירת התא המשפחתי וכל מטרת בן הזוג היא להוכיח בכל דרך את רום מעלת ידענותו ואמיתות דרכו הרי שהאיזון העדין – הנחוץ לחיי הבית השלם – מופר והתסכול תופס את מקום ההרמוניה וכל עשייה שאין בה שלמות ורוגע נפשי סופה שתקרין על עולמם של הילדים הגדלים בבית זה. אדם שכל ראיית עולמו נובעת מתוך אנוכיות לעולם לא יהיה בשל להבין את זולתו ולא יוכל להפנים את המסר שבאי הסכמת הסובבים אותו עם אופן התנהגותו.

דרך הזהב בהתנהגות האדם הינה היכולת האישית שלו לזהות מניעי תגובה בעודם באיבם, הנובעים משיקולים רגשיים בלבד ולנתב אותם אל מחוזות שקלול הנתונים בחשיבה נוספת אשר תאפשר לו תמיד לחשב את כדאיות עשיותיו והדרך בה הן תתקבלנה בעיני הזולת ולבסוף אף לבחור בדרך בה יהיה נעים לשני לקבל את דבריו ולעיתים אף במחיר של הקרבה אישית מבחינתו ובלבד שישמור על כבוד הזולת. בדרך זו יקבל הדור הצעיר את ההכוונה הראויה להתמודדות נכונה עם מטלות החיים תוך כדי קיום תקשורת בין אישית יציבה ומכבדת.

 


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

מערכת האתר

השאירו תגובה