Opposite Marshiangdy hotel

(Close to Vishaly hotel), Thamel, Kathmandu,

פייסנות לשמה

לסלוח לזולת זו מידה טובה המצביעה על טוב לב, כל הקושי מתחיל בגיל הבגרות, גיל בו ה'אני העצמי' מקבל מימד של עצמאות, דבר המוביל את האדם אלי מחוזות הפוכים.

משחר ילדותם שומעים כל הילדים כי לסלוח לזולת זו מידה טובה המצביעה על טוב לב, כל הקושי מתחיל בגיל הבגרות, גיל בו ה'אני העצמי' מקבל מימד של עצמאות כביכול, דבר המוביל את האדם הבוגר אלי מחוזות רצופי נתיבי התרסקות. השילוב בין הצורך הבלתי פוסק במימוש עצמי תוך כדי מינון של ריגושים אשר חלקם מגיעים באופן חיובי אל האדם ויתרם לאו דווקא באופן החיובי, לומד האדם כי לדעתו ולמעמדו ישנם גורמים העלולים לסכן אותם. כאן מצוי מפתח הקסמים למרבית החיכוכים בכל רובדי החברה. על פי רוב, אדם המצוי (על כל פנים, על פי תחושתו) עם הגב אל הקיר, יעשה הכול כדי להיחלץ ממצבו הנתון. הוא ינקוט במגוון דרכים על מנת להיחלץ מהמצב בו הוא שרו ואין זה כלל משנה לו מה תהיינה תוצאות עשייתו ובלבד שהוא יצא בשלום .

תחרותיות הינה תוצר מובהק של תשלובת ערוצים בלתי מנותבים כהלכה ומרביתם הגיעו אל המקום בו הם מצויים עקב הבניה בלתי ראויה בשנים בהן ניתן היה בקלות לעצב את אופיו של השתיל הרך. הורים רבים מלאי טרוניות על ילדיהם שאינם הולכים בתלם או אינם סרים למרותם ואין הם טורחים לחבר את כל חלקי התמונה משום שבעת היותם בלחץ העשייה הקדחתנית למען השלט דממת אלחוט במחנם אין הם פנויים כלל לעריכת בדק בית לשם זיהוי מחוללי המהלכים העכשוויים.
המטרה העומדת אל מול פניהם הינה ההכוונה אל תוך המסגרת ואין הם נותנים את דעתם על סגנון ההתעצמות העובר על ילדיהם, סגנון שניתן להגדירו כהתרחקות ספיראלית ממוקד השליטה של ההורים, הורים החשים כנבגדים מעצם יכולותיו של הדור הצעיר לומר להם 'לא'. העשייה השוללת אינה תמיד במקורה התרסה, אלא היא מאופיינת ברצון לבסס את הזהות העצמית, זהות שלא בהכרח תמיד צועדת יד ביד עם מטרות ההורים. הורים אשר השכילו מבעוד מועד לכוון את עבודת החינוך אל עבר נתיב ההעצמה האישית תוך מתן שדר בריא הבא לבנות את הדור הצעיר תוך כדי נתינת לגיטימציה מלאה לרצונותיו ויכולותיו, יזכו בבוא העת גם לחזות בביצוע התהליך הספיראלי השני, תהליך המעצים את התא המשפחתי אותו יבנה הדור הצעיר, בעת בה יתחולל תהליך זה תגיע כבדרך ממילא גם עונת ההתפייסות, התפייסות לשמה, ללא שהיה כאן כל חיכוך ראוי לשמו. הדור הצעיר תוך כדי התנסויותיו יגיע מעצמו אל שלבי ההתנסות המקבילים – עם פער השנים – של הוריו, תוך כדי חוויית הנתונים האישיים שלהם ומתוך התכנסותם בחיי התא המשפחתי המתגבש שלהם תגיע גם אליהם התובנה בדבר קטעי התנהגויות שלא היו ראויים אף לטעמם (עם התובנות העכשוויות) וההתפייסות בוא תבוא ובעוצמה שההורים אף אינם מצפים לה כלל.  יהיו במהלך זה קטעי העברת מידע אשר הדרך בה הם יועברו עשויה לקבוע את אופי ואופן הקשר ההמשכי של שני הדורות ואיכות השפעתם על הקשר עם הדור השלישי. הורים אשר ישכילו להלך בין השורות, לומר ויותר מכך לא לומר. לדעת לקבל את שדר הפייסנות כפי שהוא ללא הוספת כל פרשנות אישית רוויית אמוציות והתרפקות על קטעי זיכרונות מהעבר הקרוב והרחוק.

הדור הצעיר מחפש את הדרך לחבור שוב אל הדור הבוגר על רקע תובנות ההווה, הכול תלוי בחמימות היד המושטת לשלום.


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

מערכת האתר

השאירו תגובה