Opposite Marshiangdy hotel

(Close to Vishaly hotel), Thamel, Kathmandu,

חשיבות המעקה?

כדי לא ליפול יש לבנות "מעקה" - גדרים וסייגים אשר ימנעו מן האדם להגיע למצב של סכנת נפילה • בבניית "בית חדש" אין האדם יכול להסתפק בגדרים שכבר הציב לעצמו למרות שעזרו לו בדרכו עד עתה, כי לפניו עומדים אתגרים חדשים המלווים בנסיונות חדשים.

"כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך" – כשאדם בונה בית ובראשו גג שטוח מוטלת עליו החובה לבנות מעקה מסביב לבל יפלו ממנו. וכך מזהירה התורה: "לא תשים דמים בביתך כי יפול הנופל ממנו". מאחר שמצוות בניית המעקה חלה גם על מי שקנה בית ישן ללא מעקה, נשאלת השאלה מדוע ציינה התורה דוקא בית חדש?

מציאות חדשה

מוסבר על פי פנימיות התורה כי המילים "בית חדש" מכוונות באופן כללי אל אותה תקופה בחיים בה פונה האדם לכיוון חדש שלא היה רגיל אליו עד כה. הדוגמא המוחשית ביותר היא בעומדו לפני שלב הנישואין שבחייו. הקמת המשפחה כרוכה בקשיים לא מעטים, מעתה מוטל עול פרנסת כל המשפחה על צוארו ועליו לעמוד מול משימות חדשות שלא עמד בפניהם מעולם.

הדברים אמורים בפרט כשמדובר בבחור, שכל ימיו היה שרוי באוהלה של תורה ועסק רוב זמנו בעניינים רוחניים. מרגע הכנסו בברית הנישואים עליו לצאת אל העולם הטומן בחובו פיתויים רבים, העומדים לרוב בסתירה לקיום התורה והמצוות ועלולים לגרום אצלו לירידה ונפילה במצבו הרוחני – "כי יפול הנופל ממנו".

אותו עקרון קיים גם בסדר יומו של היהודי שומר התורה ומצוות. מיד לאחר קומו בבוקר משנתו הוא פונה אל בית-הכנסת שם הוא עסוק בענינים רוחניים: תפילה ולאחריה לימוד תורה. רק לאחר מכן הוא יוצא אל עסקיו ויתר עניני החולין. מרגע זה עליו לדאוג לא רק שלא "יפול" חלילה ולא יושפע מהעולם הגשמי ותאוותיו אלא לנהל את עסקיו על פי דרך התורה. ברור כי כדי להתמודד עם מציאות העולם החדשה נדרשת הכנה מתאימה, בבחינת "הקדמת תרופה למכה" וזו נרמזת במצוות "מעקה".

תפקיד המעקה

כדי לא ליפול יש לבנות "מעקה" – גדרים וסייגים אשר ימנעו מן האדם להגיע למצב של סכנת נפילה. לכן, בבניית "בית חדש" אין האדם יכול להסתפק בגדרים שכבר הציב לעצמו למרות שעזרו לו בדרכו עד עתה, כי לפניו עומדים אתגרים חדשים המלווים בנסיונות חדשים.

המעקה מבדיל בין היהודי לכל הענינים הבלתי רצויים. אומנם בעבודתו הרוחנית אסור ליהודי לנתק את עצמו מן העולם אלא אדרבה עליו לבנות בו בית – דירה לקב"ה בעולם הגשמי והתחתון על ידי החדרת קדושה לעולם הגשמי באמצעות מצוות התורה. על ידי כך נגרום לזיכוך החומר הגשמי ועלייתו למדרגה חדשה. אולם, יחד עם זאת יש צורך ב"מעקה" שיבדיל אותו מגשמיות העולם, כלומר: יש לדעת כי ההתעסקות בענייני העולם היא בכדי להגשים את המטרה הנעלית של החדרת קדושה בדברים הגשמיים ולכן הדברים הגשמיים עצמם לא צריכים לתפוס מקום חשוב בחיי האדם.

לקראת השנה החדשה

כשם שהמעקה מוכרח להיות גבוה יותר מהבית עצמו, כך כל הגדרים שאדם מקבל על עצמו צריכים להיות חזקים ובלתי מעורערים מתוך החלטות תקיפות. ובנוגע למעשה בפועל יש להוסיף בלימוד התורה וקיום המצוות בהידור, להזהר יותר מעבירות ולהרבות בהנהגות טובות.

האדמו"ר הקודם, רבי יוסף יצחק שניאורסון זצ"ל, הורה לכל אחד לקבל על עצמו בראש השנה הידור מצווה חדש וזאת על-פי האמור לעיל שכאשר עומדים לקראת השנה החדשה, בבחינת בניית "בית חדש", יש לעשות גם "מעקה" חדש, בעזרת החלטות טובות חדשות שישמרו עלינו מפני נפילה ושבכך נשלים הקמת בית חדש לתפארת.

מערכת האתר

השאירו תגובה