Opposite Marshiangdy hotel

(Close to Vishaly hotel), Thamel, Kathmandu,

בתי-כנסת על קירות הסלון

ר' זאב שטיינמץ, חסיד בוהוש בבני-ברק, בחר, בדרכו-שלו, 'לבנות' מחדש כמה מ'בתי-מקדש מעט' חרבים אלה. ביד אמן כישרונית ובצבעי שמן על בד כמו הקים לתחייה עשרות בתי-כנסת
בית-כנסת נקרא 'בית-מקדש מעט', וחורבנם של אלפי בתי-כנסת באירופה ובמקומות נוספים בעולם, קשור קשר ישיר לגלות שתחילתה בחורבן הבית. ובאמת, מי שמתבונן בגודל ובפאר שאפיינו רבים מבתי-הכנסת באירופה, ומצייר בעיני רוחו את ההמונים שנהרו אליהם לתפילה, אינו יכול שלא לחשוב, שאכן זה 'בית-מקדש מעט', משהו מבית-המקדש ותפארתו.
 
ר' זאב שטיינמץ,חסיד בוהוש בבני-ברק, בחר, בדרכו-שלו, 'לבנות' מחדש כמה מ'בתי-מקדש מעט' חרבים אלה. ביד אמן כישרונית ובצבעי שמן על בד כמו הקים לתחייה עשרות בתי-כנסת, שבמשך שנים רבות היו ציר מרכזי בחייהם של רבבות יהודים. על אלה כמו על אלה הונף הכורת.
 
הביקור המרגש ביאסי
 
ציוריו היפים והמרגשים מעטרים את כותלי ביתו, וכבר הוצגו בעבר בכמה תערוכות. שטיינמץ, שמילדותו אהב לצייר, לגלף על עץ ובעצם ניסה כל סוג אפשרי של מלאכת-יד, החל לגלות עניין מיוחד בציור בתי-כנסת לפני כעשר שנים, כשביקר בעיר יאסי שברומניה. שם שקקו חיים יהודיים, ובכלל זה מאות בתי-כנסת. כולם נחרבו ורק הגדול והמפואר שבהם, שהוקם לפני כשלוש-מאות ושלושים שנה, ושבו התפלל הצדיק רבי יהושע-העשל מאפטה (ה'אוהב ישראל'), נותר לפליטה עד היום. יהדות יאסי ידעה פוגרומים רבים, ואחת העדויות לכך מצויה בצמד הקברים העתיקים שבחצר בית-הכנסת. אלה קבריהם של חתן וכלה מיאסי שנרצחו בעומדם תחת חופתם.
 
הביקור ביאסי ריגש את שטיינמץ עד עומק נשמתו. כשחזר ארצה החליט לצייר ולהנציח את בית-הכנסת. בעקבות זאת החל לצייר עוד בתי-כנסת. ברובם ביקר בעצמו, כדי לראות מקרוב את חורבותיהם או את שרידיהם המשוחזרים. בין השאר ביקר בצ'ורטקוב שבאוקראינה, בטוקאי שבהונגריה ובבוהוש שברומניה.
 
אלפי מתפללים
 
מאחורי כל בית-כנסת יש סיפור. כך, למשל, בית-הכנסת המפואר שהוקם בצ'ורטקוב (בשנת תרנ"ג), על-ידי האדמו"ר רבי דוד-משה, בנו החמישי של רבי ישראל מרוז'ין. על בית-כנסת זה אמר האדמו"ר: "חכמינו אמרו, שעתידים בתי-כנסיות שבחוצה-לארץ שייקבעו בארץ-ישראל; בבית-כנסת זה לא אתבייש לבוא לארץ-ישראל".
 
או בית-הכנסת המרשים שבעיר גאלאץ שברומניה, שהוקם בשנת תק"מ. בבית-כנסת ענק זה היה מקום לכמה אלפי מתפללים, ובכלל זה שתי קומות של עזרת-נשים. בימי השואה רוכזו כל יהודי גאלאץ בגטו שהקיף את בית-הכנסת.
 
כשושנה בין החוחים
 
בית-הכנסת בבוהוש נבנה על-ידי מייסד השושלת. מחצות הלילה ועד תפילת שחרית – שהחלה בשעה עשר בבוקר – היה המקום מלא וגדוש חסידים שישבו ולמדו תורה. מול מקום מושבו של הרבי התנוסס ציור-קיר גדול של שושנה בין קוצים, המקיפים את הכותל-המערבי, ומעליהם הפסוק "כשושנה בין החוחים".
 
שטיינמץ צייר גם כמה בתי-כנסת עתיקים בארץ-ישראל, כדוגמת בית-הכנסת שנבנה בירושלים העתיקה, על-ידי ר' ניסן בק, חסידו של רבי ישראל מרוז'ין. הצדיק מרוז'ין שמע על כוונת הצאר ניקולאי לקנות מגרש מול מקום המקדש ולבנות עליו כנסייה. הוא החליט להקדים את הצאר, לקנות את המגרש ולהקים עליו את בית-הכנסת המכונה 'תפארת ישראל'.
 

מקור: 'שיחת השבוע'. באדיבות: צעירי אגודת חב"ד, ישראל.

 

מערכת האתר

השאירו תגובה